ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

یس

شنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۲، ۰۳:۲۴ ب.ظ

 

     یس . سوره : یس آیه : 1

     یا، سین. این حروف رمزهایى میان اللَّه و رسول اوست. و این کتاب مرکب از همین حروف است ولى کسى را توان آوردن مانند آن نیست. و این کتاب داراى محکمات و این گونه متشابهات است. اى انسان (یگانه در انسانیت)

    تفسیر مجمع البیان:

      این نام و عنوان براى این سوره مبارکه، از آغازین آیه آن برگرفته شده، و از حروف پر رمز و رازى است که در آغاز برخى دیگر از سوره‏هاى قرآن شریف آمده است. به گونه‏اى که مفسران در این مورد آورده‏اند، در اینجا روى سخن با پیامبر گرامى است، و خداى فرزانه آن وجود گرانمایه را با این نام پراسرار مخاطب مى‏سازد که: هان اى پیامبر! به قرآن حکمت‏آموز سوگند که تو از جمله پیامبرانى! تو بر راهى راست و بى‏انحراف قرار دارى، و کتابى که بر تو وحى مى‏گردد از سوى آن خداى شکست‏ناپذیر مهربان فرود آمده است...     گفتنى است که این سوره را با عناوینى چون: «قلب قرآن» و یا «ریحانةالقرآن» نیز خوانده‏اند.

     در باره این دو حرف پراسرار دیدگاه‏هاى دیگرى است که مى‏نگریم:
     1- به باور گروهى از جمله «ابن عباس» در این دو حرف پراسرار و آیات پس از آن روى سخن با پیامبر گرامى است و خداى فرزانه او را به عنون برترین و والاترین انسان مخاطب مى‏سازد و مى‏فرماید: هان اى والاترین انسان، به قرآن حکمت‏آمیز سوگند که تو بى‏تردید از پیامبران خدایى!
     2- و به باور برخى مفهوم این دو حرف پراسرار «یا رجل» مى‏باشد. و منظور این است که هان اى بزرگمرد!
     3- «سعیدبن جبیر» و «محمد حنفیه» مى‏گویند: منظور این است که: هان اى محمد! به قرآن حکمت‏آمیز سوگند که تو از فرستادگان خدایى.
     4- و برخى مى‏گویند: مفهوم این دو حرف پر راز این است که: هان اى سالار گذشتگان و آیندگان!
    5- از امیر مؤمنان و حضرت باقر آورده‏اند که: این دو حرف پراسرار، نامى از نام‏هاى بلند و جاودانه پیامبر گرامى است.
     پاداش تلاوت آن در روایات:


     1- «ابوبکر» از پیامبر گرامى آوره است که فرمود: سورة «یس» تدعى فى‏التوراة المعمة! قیل و ماالمعمة؟ قال: نغم صاحبها خیرالدنیا و الاخرة...  سوره مبارکه «یس» در تورات به عنوان «عمومیت آفرین» خوانده شده است.

      از آن حضرت پرسیدند، چرا با این عنوان خوانده شده است؟
      فرمود: بدان جهت که هرکس با این سوره و آیات آن همدل و همنشین گردد، و آنها را آگاهانه و با اخلاص تلاوت کند و مفاهیم بلندش را راه و رسم خویش قرار دهد، این سوره خیر دنیا و آخرت را بر او سایه‏گستر مى‏سازد؛ رنج و گرفتارى این جهان را از او برطرف، و ترس و هراس آخرت را از او دفع مى‏کند. به این سوره مبارکه «مدافعه» و «قاضیه» نیز گفته مى‏شود، چرا که این سوره هر بدى را از کسى که آن را تلاوت کند دور و هر خواسته‏اى را به خواست خدا براى او برمى‏آورد.
      هرکس این سوره را با شور و اخلاص بخواند پاداش بیست «حج» در کارنامه‏اش نوشته مى‏شود؛ و کسى که آن را بشنود پاداش هزار دینار انفاقِ خالصانه به او مى‏رسد؛ و کسى که این سوره را بنویسد، آن گاه آن را بشوید و بیاشامد، هزار داروى شفابخش و هزار نور و هزار برکت و هزار رحمت به سازمان وجود او وارد ساخته و هر درد و بیمارى را از آن برمى‏کند و برطرف مى‏سازد.
     2- و نیز «انس» از پیامبر گرامى آورده است که فرمود: انّ لکل شى‏ءٍ قلبا و قلب القرآن یس. هرچیزى قلبى دارد و قلب و دل قرآن شریف سوره «یس» است.
     3- و نیز آورده‏اند که فرمود: من دخل المقابر فقراء سورة «یس» خفف عنهم یومئذٍ و کان له بعدد من فیها حسنات. هرکس به گورستانى وارد گردد و سوره «یس» را بخواند خدا در آن روز از عذاب بر آنان تخفیف داده و براى او به شمار مردگانى که در آنجا خفته‏اند حسناتى نوشته مى‏شود.
     4- از حضرت صادق(ع) آورده‏اند که فرمود: ان لکل شى‏ء قلبا و قلب القرآن «یس» فمن قراء «یس» فى نهاره قبل ان یمسى کان فى نهاره من المحفوظین والمرزوقین حتى یمسى...
      براى هر پدیده‏اى قلب و دلى است و قلب قرآن، سوره «یس» است؛ از این رو هرکس آن را در روز، پیش از غروب بخواند، در همه روزى که آن را خوانده است از گرفتاریها مصون و محفوظ است، و پر رزق و روزى خواهد بود؛ و هر کس آن را در شب و پیش از خفتن بخواند، خدا هزار فرشته را بر او مى‏گمارد تا او را از شرارت و وسوسه هر شیطان رانده شده و هر آفتى حراست کنند؛ و اگر در خواب جهان را بدرود گوید، خدا او را به بهشت پرطراوت و زیبا وارد مى‏سازد و سى هزار فرشته براى غسل دادن پیکر او حضور یافته و همگى براى او آمرزش مى‏طلبند و او را تا آرامگاهش بدرقه مى‏کنند؛ و هنگامى که او را داخل آرامگاهش قرار مى‏دهند، آن فرشتگان در آنجا به عبادت خدا برمى‏خیزند و پاداش عبادت خود را نثار او مى‏نمایند؛ چنین کسى قبرش تا آنجایى که دیدگان مى‏نگرند گسترش مى‏یابد و از فشار قبر ایمن مى‏شود و از آرامگاهش هماره نورى تا آسمان پرتوافکن مى‏گردد تا روز رستاخیز از آنجا برخیزد و هنگامى که در روز رستاخیز از آرامگاهش سر برمى‏آورد، آن فرشتگان هماره با او هستند و وى را همراهى مى‏کنند و با او به گفتگو مى‏پردازند و بر چهره‏اش مى‏خندند و وى را به هر خبرى مژده مى‏دهند تا او را از صراط و میزان عبور داده و در جایگاهى از بهشت پرطراوت و زیبا و نزدیک‏ترین مقام قرب، پس از فرشتگان و پیامبران او را جا مى‏دهند...
     5- و نیز از پنجمین امام نور آورده‏اند که فرمود: انّ لرسول الله(ص) اثنى عشر اسماً خمسة منها فى‏القرآن: محمد، و احمد، و عبدالله و یس و نون. براى پیامبر دوازده نام است، که پنج نام آن حضرت در قرآن آمده است، و آنها عبارتند از: 1- «محمد» (ص)، 2- «احمد»، 3- «عبدالله»، 4- «یس»، 5- و دیگر «نون».

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۱۰
ابراهیم صفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی