ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

حافظوا على‏الصّلوات

شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۳۹ ب.ظ

 

حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِینَ.  البقرة آیه : 238
ترجمه آیت الله مشکینی:
بر همه نمازها و (به ویژه) نماز میانه (نماز ظهر) محافظت نمایید و (در نماز و در هر امرى) براى خدا خاضعانه به پا خیزید
 
**تفسیر مجمع البیان:**
«حافظوا على‏الصّلوات و الصّلوةالوسطى»
شما مردم باایمان! بر همه نمازهاى واجب - بویژه نماز میانه - و اوقات و ارکان و مقرّرات آنها دقیق باشید و در اجراى شایسته و بایسته آنها بکوشید. توصیه به همه نمازها و آنگاه به نماز میانه، بر اهمیت و شکوه و عظمت آن دلالت دارد؛ بسان این آیه شریفه که از دشمنى با همه فرشتگان بویژه دو فرشته گرانقدر خدا هشدار مى‏دهد: «مَنْ کانَ عَدُوَّاً لِلَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْریلَ وَ میکالَ فَاِنَ‏اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرینَ»(417).
**در اینکه کدامیک از نمازهاى واجب نماز میانه است، دیدگاهها متفاوت است: **
1. انبوهى از مفسّران و بعضى از پیشوایان مذاهب چون ابوحنیفه برآنند که منظور، نماز ظهر است. گفتنى است که از دو امام راستین - حضرت باقر و صادق - (ع) نیز این مطلب روایت شده است. عدّه‏اى از پیشوایان «زیدیه» گفته‏اند: در روز جمعه، منظور از نماز میانه، نماز جمعه و در سایر روزها، نماز ظهر است. و از امیر مؤمنان(ع) هم همین را نقل کرده‏اند. شأن نزول آیه شریفه نیز با توجّه به روایاتى که درمورد آن رسیده است، این مطلب را تأیید مى‏کند.
**از امیر مؤمنان(ع) نقل کرده‏اند که ضمن تأیید این دیدگاه، فرمود: نماز ظهر نخستین نمازى است که واجب شد: «... و اوّل صلوة فرضت...».**
همچنین از آن حضرت روایت کرده‏اند که فرمود: پیامبر گرامى(ص) مى‏فرمود: خدا در آسمان دنیا، پدیده‏اى دایره‏مانند خلق کرده است که وقتى خورشید از آن مى‏گذرد، همه موجودات، پروردگار خویش را تسبیح مى‏گویند؛ به همین جهت، خداوند نماز ظهر را واجب ساخت تا در آن ساعت خوانده شود؛ چرا که آن ساعت، همان ساعت مبارکى است که درهاى آسمان گشوده مى‏شود و تا پایان برگزارى نمازها بسته نمى‏شود، و در آن ساعت است که دعا به هدف اجابت مى‏رسد.
2. دسته‏اى دیگر از مفسّران ازجمله ابن عبّاس، به‏نقل از امیر مؤمنان(ع)، نماز عصر را نماز میانه شناخته‏اند. همچنین از پیامبر(ص) روایت کرده‏اند که فرمود: «بدان‏جهت که نماز عصر میان دو نماز بامداد و ظهر از یک طرف و نماز مغرب و عشا از طرف دیگر است، نماز میانه نامیده شده است».
و دلیل یادآورى ویژه آن درمیان نمازها این است که خواندن آن در ساعاتى از روز صورت مى‏گیرد که مردم به کار و تلاش مشغولند.
**از پیامبر(ص) نقل کرده‏اند که فرمود: آن که نماز عصرش ازدست برود، بسان کسى است که ثروت و خانواده‏اش به مصیبتى گرفتار آمده است**: قال(ص): «الّذى تفوته صلوةالعصر فکانّما وُتِرَ اهله و مالَهُ». و نیز فرمود: در روزى که آسمان ابرى و خورشید نهان است، نماز را در نخستین فرصت بخوانید؛ چرا که اگر نماز عصر کسى ازدست برود، عملکرد او نابود و بى‏اثر مى‏شود: «بکّروا بالصّلوة فى یوم‏الغیم، فانّه مَنْ فاتته صلوةالعصر حبط عمله».
3. گروهى نماز مغرب را نماز میانه دانسته‏اند. به اعتقاد آنان، این نماز ازنظر واژه‏ها و جملات و رکعتها، میانه نمازهاست. **از پیامبر گرامى(ص) نقل کرده‏اند که فرمود: پرفضیلت‏ترین نمازها در نزد خدا، نماز مغرب است که آن را براى مسافر و کسى که در وطن خویش حاضر است، مقرّر داشته است: «انّ افضل‏الصّلوات عنداللّه صلوةالمغرب». **
و نیز افزود: پروردگار با نماز مغرب، شب را آغاز مى‏کند و روز را پایان مى‏برد؛ و کسى که نماز مغرب را بخواند و پس از آن دو رکعت نافله بجا آورد، پاداش او قصرى در بهشت است. و آن که پس از نماز مغرب، چهار رکعت نافله بخواند، خداوند بسیارى از گناهان او را مى‏آمرزد.
4. جمعى معتقدند که منظور از نماز میانه، نماز عشا است؛ چرا که این نماز، میان دو نماز بامداد و مغرب که در هیچ حال از تعداد رکعتهاى آنها کاسته نمى‏شود، قرار گرفته است و از پیامبر گرامى(ص) روایت کرده‏اند که فرمود: هر که نماز عشا را با جماعت بخواند، مانند کسى است که نیمى از شب را به عبادت خدا پرداخته است؛ و هر که نماز بامدادى را صحیح بخواند، بسان کسى است که همه شب را با پرستش و عبادت پروردگار به‏پایان برده است.
5. برخى ازجمله جابربن عبداللّه انصارى مى‏گویند: منظور از نماز میانه، نماز بامدادى است؛ چرا که که این نماز، دربین نمازهاى شب و روز - یعنى میان نور و تاریکى - قرار گرفته و خود بطور جداگانه و بدون هیچ نماز دیگرى، واجب شده است. قرآن شریف در این مورد مى‏فرماید:
«... وَ قُرْآنَ‏الْفَجْرِ اِنَّ قُرْآنَ‏الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودَاً.»(418)
... و نماز بامدادى را برپادار؛ چرا که نماز صبح پیوسته با حضور فرشتگان قرین است.
آرى؛ هم فرشتگان شب، نماز بامدادى را گواهى مى‏کنند و هم فرشتگان روز؛ همانگونه که آیه شریفه این بحث در ادامه مى‏فرماید: «قوموا للّه قانتین».
در تأیید این دیدگاه گفته‏اند که: بامداد یکى از روزها ابن عبّاس نماز صبح را در مسجد بصره به جماعت مى‏خواند؛ که در قنوت آن، دستهاى خویش را بالا برد و دعا کرد و بعد از پایان‏یافتن نماز گفت: این همان نماز میانه است که خدا به ما فرمان داده فروتنانه آن را بجا آوریم.
«ثعلبى» نیز در تفسیر خویش به‏نقل از «انس» آورده است که پیامبر گرامى(ص) همواره در نماز بامدادى دعا مى‏کرد و آن را با خضوع و فروتنى افزونترى بجا مى‏آورد.
6. و پاره‏اى از دانشمندان نیز بر این عقیده‏اند که **منظور از نماز میانه، یکى از نمازهاى پنجگانه شبانه‏روزى است؛ و بدان دلیل مشخّص نشده کدامیک از نمازها، که مردم همه نمازها را فروتنانه و با خشوع کامل بجا آورند؛ و این درست بسان شب قدر یا اسم اعظم خداست که میان چند شب و نامهاى گرانقدر آفریدگار هستى ناشناخته مانده است؛ و نیز همانند ساعت پذیرفته‏شدن دعاها و خواسته‏هاست که درمیان تمامى شبانه‏روز مجهول است و براساس حکمت مخفى مانده است.**
**«و قوموا للّه قانتین»**
و فروتنانه و با نهایت خضوع، براى خدا بپاخیزید
درمورد این فرمان نیز دیدگاهها متفاوت است:
1. عدّه‏اى ازجمله ابن‏عبّاس برآنند که «قانتین» به‏معناى «دعاکنندگان» و «نیایشگران» است؛ چرا که قنوت، به‏مفهوم «دعاکردن در نماز در حال ایستاده است». این معنا از دو امام نور - حضرت باقر و صادق - (ع) نیز روایت شده است.
2. بعضى نیز با روایتى از ابن عبّاس، «قانتین» را به «فرمانبرداران» معنا کرده‏اند.
3. برخى آن را به‏معناى «خاشعین» گرفته و گفته‏اند: منظور از آن، هشدار از کار بیهوده و فقدان خشوع دل در نماز است.
4. جمعى دیگر آن را با «ساکنین» به‏معناى «آرامش دل و جان» معادل دانسته‏اند.
و به اعتقاد مؤلّف، واژه «قانت» در اصل به‏معناى «نیایش با خدا و دعا و پرستش او درحال ایستاده» است؛ که با این وصف ممکن است درمورد سایر عبادتها نیز بدان دلیل که عبادت هستند، بکار رود، گرچه قیام در آنها نباشد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۷
ابراهیم صفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی