ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

ایاک نعبد و ایاک نستعین

يكشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۳۸ ب.ظ

 

(پروردگارا) تنها تو را می‏پرستیم و تنها از تو یاری می‏جوییم
تفسیر مجمع البیان:
مطابق دستور ادبیات عرب، مقدّم‏شدن «ایّاک» بر دو فعل پس از خود، نشانگر انحصار و به این معناست که: بارخدایا! تنها تو را می‏پرستیم (نه غیر تو را)؛ و تنها از تو یاری می‏طلبیم (نه از دیگری).
عبادت و پرستش، نوعی سپاسگزاری و در واقع هدف آن است؛ چرا که پرستش، درحقیقت آخرین مرحله خضوع و عالی‏ترین درجه بزرگداشت است و تنها قدرت شکوهمندی را شایسته و زیبنده است که کلِّ هستی و نعمتها و زندگی و تمایلات و کششها را ارزانی داشته است؛ و از آنجا که در اوج یقین هستیم که جز خدای توانای هستی، هیچکس دیگر توان ارزانی‏داشتن نعمتها را ندارد، به اینجا می‏رسیم که پرستش و عبادت، تنها ویژه خداست و برای او.آری؛ اگر انسان شایسته کرداری به دیگری نیکی کند، بی‏گمان درخور سپاس است، همانگونه که فرمانبرداری از همنوع ممکن است؛ امّا پرستش، ویژه خدا است و بس.
آیا پرستش همان فرمانبرداری است؟
با توجّه به مطالبی که آمد، روشن می‏شود دیدگاهی که پرستش را همان فرمانبرداری می‏نگرد، سست و نادرست است؛ چرا که اطاعت، تنها موافقت فرمان است و بس؛ به همین دلیل نمی‏توان به پسری که فرمانبردار پدر و یا برده‏ای که اطاعت کننده صاحب خویش است، عنوان عبادت کننده و پرستشگر داد. امّا بت‏پرستان، بتها را پرستش می‏کردند نه اطاعت؛ زیرا بتها دستور و فرمانی نداشتند تا اطاعت شوند.
منظور از «ایّاک نستعین»، بیان این حقیقت است که «خدایا! توفیق و یاری بر پرستش و بندگی‏ات را تنها از تو می‏خواهیم و بس»؛ و روشن است که معنای توفیق، ردیف‏ساختن و فراهم‏آوردن اسباب آن چیزی است که در پیدایش بدانها نیاز هست. از این رو، نمی‏توان گفت کسی که دیگری را در کاری یاری می‏کند، به‏او توفیق داده است؛ چرا که او توانسته فقط یک سبب یا بخشی از کار را ردیف کند، 
امّا گردآوری و فراهم‏ساختن همه اسباب و مقدّمات، از قلمرو قدرت انسانها خارج و در انحصار خداست؛ و درست به همین دلیل، ارزانی‏دارنده توفیق، تنها اوست و باید از او توفیق خواست.
آیا پرستش بدون کمک او ممکن است؟
در اینجا ممکن است این پرسش مطرح شود که: چرا «ایّاک نعبد» بر «ایّاک نستعین» پیشی گرفته است، با اینکه می‏دانیم یکتاپرستی و عبادت خدا بدون یاری او نشاید؟
پاسخ این است که: بی‏تردید یاری خدا مقدّم بر پرستش اوست؛ چرا که اگر کمکی ازجانب او نباشد، انسان ازعهده هیچ کاری برنمی‏آید. امّا نکته مهم اینجاست که چنین نیست که اگر انسان از خدا یاری نخواست، خدا او را فراموش کند و به وی یاری نرساند. با این بیان، کمک‏رسانی خدا به انسان از عبادت او جلوتر است، امّا مانعی ندارد که این درخواست پس از پرستش و عبادت او صورت گیرد.
افزون بر نکته‏ای که آمد، هنگامی که دو مطلب با هم مربوط باشند، پس و پیش‏گفتن آنها چندان مهم بنظر نمی‏رسد. بعنوان مثال، چه بگوییم: «حقّ او را پرداختی؛ چه کار خوبی کردی!» و چه بگوییم: «چه کار خوبی کردی که حقّ او را پرداختی!» هر دو یک پیام و محتوا را منتقل می‏کنند.
برخی نیز در پاسخ این سؤال گفته‏اند: ممکن است این درخواست یاری، برای عبادت و پرستشهای بعدی باشد.
آیا تکلیف بدون قدرت ممکن است؟
پرسش دیگری در اینجا مطرح است؛ و آن اینکه فرمان خدا به عبادت و پرستش و بیان وظیفه و ترسیم تکلیف، پس از ارزانی‏داشتن قدرت بر انجام آن است، چرا که در غیر اینصورت، تکلیف به ناممکن می‏شود؛ با این بیان، یاری‏طلبی از خدا چه اثری دارد؟
پاسخ این است که خود این یاری‏طلبی از خدا، پرستش او و بریدن از همه علل و اسباب ظاهری و دست به‏سوی آفریدگار هستی گشودن است؛ بسان این آیه شریفه که می‏فرماید: «... رَبِّ احْکُمْ بِالْحَقِّ...» (...پروردگارا! به حق داوری فرما...). با اینکه می‏دانیم او جز به حق داوری نخواهد کرد.
و نیز ممکن است یاری‏خواستن از خدا، عاملی برای استمرار ادای وظیفه باشد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۲۹
ابراهیم صفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی