ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّـیِّئَاتِ ذَلِکَ ذِکْرَی لِلذَّاکِرِینَ
و نماز را در دو طرف روز و اوایل شب که نزدیک روز است برپا دار (نماز صبح را در نیمه اول روز و ظهر و عصر را در نیمه دوم آن و مغرب و عشا را در اوایل شب بخوان) که به یقین نیکی‏ها (که نماز در رأس آنهاست) گناهان را از بین می‏برد (پلیدی گناه را از نفس، مفاسد آن را از آفاق، سیاهی آن را از نامه عمل و استحقاق عذاب را از عامل می‏زداید)، این تذکری است برای یادکنندگان. {ترجمه آیت الله مشکینی ره}
امید بخش‏ترین آیه :
«ابوحمزه ثمالی» از یکی از دو امام گرانقدر حضرت باقر و یا صادق - که درود خدا بر آنان باد - آورده است که می‏فرمود: روزی امیرمؤمنان رو به مردم نمود که هان ای بندگان خدا، کدامین آیه از همه آیات امیدبخش‏تر است؟

در پاسخ پرسش آن حضرت، یکی گفت: این آیه شریفه که می فرماید: «اِنّ الله لایغفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء»،خدا این را که به او شرک ورزیده شود نمی‏آمرزد و فروتر از آن را برای هر که بخواهد می‏آمرزد. آن حضرت فرمود: این آیه بسیار امید بخش است امّا پاسخ من نیست.
دیگری گفت: این آیه شریفه پاسخ شماست که می‏فرماید: و هرکس کار بدی کند و یا به خویشتن ستم روا دارد آنگاه از خدا آمرزش بخواهد، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت. «و من یعمل سوءً...»
امیرمؤمنان فرمود: این هم امیدبخش است امّا پاسخ من نیست.
نفر سوّم گفت: پاسخ مورد نظر شما این آیه است که می‏فرماید: «قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا...»
بگو هان ای بندگان من که بر خود زیاده روی نموده‏اید، از رحمت خدا نومید نشوید.
حضرت فرمود: این آیه نیز امید بخش است، امّا پاسخ پرسش من نیست.
نفر چهارم گفت: پاسخ پرسش شما این آیه است که می‏فرماید: «و الّذین اذا فعلوا فاحشة او ظلموا انفسهم...»
و آنانکه چون به کار زشتی دست یازند یا برخود ستم روا دارند، خدا را به یاد می‏آورند و برای گناهانشان آمرزش می‏خواهند.
آن بزرگوار فرمود: این آیه نیز بسیار امیدبخش است امّا پاسخ من نیست. اینجا بود که دیگر کسی پاسخی نداشت تا بگوید، و آنگاه امیرمؤمنان رو به مردم کرد و فرمود: چرا پاسخ نمی‏دهید؟!
گفتند: به خدای سوگند دیگر چیزی نمی‏دانیم.
سپس خود آن گرانمایه عصرها ونسلها فرمود: از شخصیت محبوب و گرانمایه‏ام پیامبر شنیدم که می‏فرمود: امید بخش‏ترین آیه قرآن این آیه شریفه است که می‏فرماید: و نماز را در دو سوی روز و نیز آغازین ساعات شب بر پادار؛ چرا که نیکیها، بدیها را از میان می‏برد. «انّ علیّاعلیه السلام اقبل علی الناس فَقالَ: اَیّة آیة ارجی عندکم؟ فقال بعضهم: اِنّ الله لایغفر أَنْ یشرک به... قال: سمعت حبیبی رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم یقول: ارجی آیة فی کتاب الله: و اقم الصلوة طرفی النهار و زلفاً من اللیل ان الحسنات یُذهبن السیّئات...»
و آنگاه پیامبر خدا رو به من کرد و فرمود: علی جان، به خدایی که مرا به رسالت برگزید، هر یک از شما مردم برای وضوی نماز به پاخیزد، گناهانش فرو می‏ریزد؛ و هنگامی که به بارگاه خدا رو آورد، و با دل و جان نماز را به پا دارد، چیزی از گناهانش نمی‏ماند، و پس از نماز بسان روزی می‏شود که تازه از مادر ولادت یافته است. و اگر میان دو نماز گناهی از او سر زند، با نماز دوّم آمرزیده می‏شود و همین گونه تا نماز پنجم.
سپس فرمود: یا علی انّما منزلة الصلوات الخمس لأُمتی کنهر جار عَلی باب احدکم... علی جان! موقعیت نمازهای شبانه‏روزی برای جامعه و امت من، بسان نهر و جویبارِ لبریز از آبی است که بر درخانه شما روان است. شما در مورد کسی که در بدن او گرد و غباری باشد و روزی پنج مرتبه در چنین جویباری خود را شستشو دهد، چه می‏پندارید؟ آیا باز هم در بدن او گرد و چرکی می‏ماند؟ به خدای سوگند که نمازهای پنجگانه و نقش پاک کننده آنها این گونه است. فکذلک و اللّه الصّلوات الخمس
تفسیر مجمع البیان

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۳۰
ابراهیم صفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی