ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

معراج

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۲۵ ب.ظ

سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ 

منزه و پاک است (از هر نقص و عیبی) آن خدایی که بنده خود (محمّد صلّی الله علیه وآله) را در شبی از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی سیر داد- مسجدی که اطراف آن را (به معنویت فرشتگان فرود آمده و پیامبران برخاسته از آنجا و سرسبزی درختان انبوه و نهرها) مبارک کرده‏ایم- تا برخی از نشانه‏های (توحید و قدرت و حکمت) خود را به او نشان دهیم. البته او (خدا) است که (به گفتار بنده خود و ساکنان ملأ اعلی) شنوا و (به حال همه آنان) بیناست . ترجمه آیت الله مشکینی ره

تفسیر مجمع البیان:
سُبْحانَ الَّذی‏ اَسْری‏ بِعَبْدِهِ‏
پاک و منزه است آن خدایی که بنده برگزیده‏اش محمد صلی الله علیه وآله را شبانگاهی از مکه و مسجد الحرام به سوی بیت المقدس و مسجد الاقصی... سیر داد.
روشن است که این رویداد بزرگ، یکی از نشانه‏های شگرف قدرت بی‏کران خداست، و آنان که او را نشناخته و عظمت او را درک نکرده و به او ایمان نیاورده‏اند و برایش شریک و همتا می‏پندارند باید درس عبرت گیرند و به خود آیند.
واژه «سبحان» اسم مصدر و برای پاک و منزّه ساختن ذات پاک خدا از پندارهای شرک‏گرایان در مورد اوست؛ و گاه برای تعجّب به کار می‏رود، چرا که شگفت زدگی و تعجّب باعث ستایش و تسبیح می‏گردد؛ و بدین‏سان مسبّب به جای سبب قرار گرفته، از این رو «سبّح» به مفهوم «عجب» آمده است.
لَیْلاً: شبانگاهی.
منظور از این واژه آن است که معراج و سیر آسمانی پیامبر به هنگامه شب و در تاریخ یک سال پیش از هجرت بود.
مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ‏
از مسجد الحرام.
پیامبر آن شب در خانه «امّ هانی»، خواهر امیر مؤمنان علیه السلام و همسر «هبیره مخزومی» بود، و سیر آسمانی آن حضرت از آنجا آغاز شد. و منظور از مسجد الحرام، مکّه است و مکّه و حرم، یکسره مسجد الحرام خوانده می‏شود. به باور «حسن» و «قتاده»، سفر پیامبر از خود مسجد الحرام آغاز شد.
اِلَی الْمَسْجِدِ الْاَقْصی‏
این بیان نشانگر آن است که سفر پیامبر از مسجد الحرام آغاز و تا مسجد الاقصی ادامه یافت و این آغاز و مقدمه‏ای برای معراج بود. 
در آیه شریفه از بیت المقدس به «اقصی» - که دورتر است - تعبیر شده است، چرا که مسافت آن تا مکّه و مسجد الحرام بسیار است.
الَّذی‏ بارَکْنا حَوْلَهُ‏
آن مسجد جایی است که ما پیرامون آن را با برکت ساخته‏ایم، از این رو اطراف آن پوشیده از درختان، گل‏ها و گیاهان و میوه‏های گوناگون و دیگر نعمت‏هاست و نیازی نیست که نیازمندی‏های مردم آن از دیگر جاهای دنیا تأمین گردد. آن سرزمین از نعمت امنیّت و آزادی برخوردار خواهد بود.
«مجاهد» می‏گوید: منظور این است که: آن مسجد جایی است که پیرامون آن را برکت بخشیدیم، چرا که ما آنجا را قرارگاه پیامبران و فرودگاه فرشتگان گردانیدیم.
آری، آنجا از آلودگی به شرک و کفر پاک است و پیامبران در آنجا به پرستش و عبادت خدا روزگار گذرانده و شرک‏گرایان، به خاطر نداشتن میدان کار، از آنجا رخت بر بسته‏اند. با این بیان مسجد الاقصی، هم از برکت‏های مادی بهره‏ور است، و هم از برکت‏های معنوی و روحی و دینی.
لِنُرَیَهُ مِنْ آیاتَنا
هدف از سیر دادن و بردن پیامبر این بود که نشانه‏های شگفت انگیز قدرت بی‏کران و دلیل‏های روشن یکتایی خود را به او بنمایانیم.
این نشانه‏های قدرت و دلیل‏های روشن بسیار بود، که از آن جمله، سیر شبانگاهی از مکّه تا بیت المقدس، دیدن پیامبران خدا، صعود به آسمان‏ها و دیدن ده‏ها نشانه و دلیل از نشانه‏های شکوه و عظمت خدا بود.
اِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ.
بی‏گمان خدا شنوا و داناست؛ بنا بر این هم سخن انکارگران قرآن و پیامبر را می‏شنود، و هم سیر آسمانی پیامبر را می‏بیند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۱۲
ابراهیم صفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی