ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

الرَّحْمـنِ الرَّحِیمِ

جمعه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۰۳ ب.ظ

 

 الرَّحْمـنِ الرَّحِیمِ . الفاتحة آیه : 3
خداى رحمتگر مهربان (به رحمت و مهر عامّ در دنیا براى همه، و خاصّ در آخرت براى مؤمن)
 
تفسیر مجمع البیان:
دو واژه «الرَّحمن» و «الرَّحیم»، هر دو اسم‏اند و از «رحمت» و «مهر خدا» برگرفته شده‏اند. این دو واژه، معناى مبالغه‏اى دارند؛ یعنى بسیار بخشاینده و مهربان؛ که واژه نخست، مبالغه بیشترى دارد.
برخى از واژه‏شناسان معتقدند که «رحمن»، واژه عربى نیست؛ چرا که هنگام فرودآمدن این واژه مقدس، عدّه‏اى، به بیان خود قرآن شریف، در مقام شگفتى و حیرت گفتند: «و ماالرّحمن؟!» (رحمان چیست؟!) امّا بنظر مى‏رسد که این سخن، درست نیست؛ زیرا این واژه در اشعار عرب پیش از اسلام، فراوان آمده است.
از پیامبر گرامى (صلی الله علیه وآله) نقل کرده‏اند که فرمود: مسیح گفت: خداوند در دنیا رحمن و در آخرت رحیم است.
و برخى از تابعین نیز برآنند که «رحمن» به‏معناى «پرمهر به همه بندگان» است، خواه باایمان باشند یا مشرک؛ و «رحیم» به‏مفهوم «مهربان به ایمان‏آوردگان و شایستگان» و مربوط به سراى آخرت است.
**روشن است که گستردگى و فراگیرى مهر او در این جهان، بدین معناست که همه، خواه باایمان و سپاسگزار و یا ناسپاس، را آفریده و از نعمتهاى رنگارنگ حیات بهره‏ور ساخته است و به آنان روزى مى‏بخشد؛ و فراگیرى رحمت او در سراى آخرت، که تنها مردم باایمان و شایسته کردار را دربر مى‏گیرد، به این مفهوم است که در این جهان به آنان توفیق آگاهى و ایمان و انجام کارهاى شایسته ارزانى داشته است و در آخرت، آمرزش و تکریم خاصّ خود را نثارشان خواهد کرد و آنان را به بهشت پرطراوت و زیبا وارد خواهد ساخت.**
از ششمین امام نور(علیه السلام) آورده‏اند که فرمود: «رحمن» نام خاصّ خدا و بیانگر ویژگى مهر فراگیر او در دنیا است.
عکرمه مى‏گوید: خدا به اعتبار یک جنبه از مهر و رحمت خویش، «رحمن» است و به اعتبار صد رحمت خود، «رحیم». و این نکته را از بیان روشنگر پیامبر(ص) الهام گرفته است که فرمود: خدا صد رحمت دارد که تنها یکى از آنها را به زمین فرستاده و میان مردم تقسیم کرده است؛ از این‏رو، مهر مردم به یکدیگر و عواطف و احساساتى که به هم نشان مى‏دهند، همه در نتیجه همان یک رحمت است. و نود و نه رحمت دیگر خدا، ویژه خود اوست؛ تا در روز رستاخیز و سراى آخرت، بندگان شایسته و بایسته خویش را مشمول آنها قرار دهد.
و نیز آورده‏اند که در سراى آخرت، این یک بخش از رحمت او نیز به آن 99 بخش دیگر ضمیمه مى‏شود و با همه آنها به بندگان مهر خواهد ورزید.
 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۱۱
ابراهیم صفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی