الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ
چهارشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۲، ۰۴:۱۲ ب.ظ
الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ @ أُولَـئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ. البقرة: 156 و 157
همان کسانى که چون مصیبتى بر آنها وارد شود گویند: همانا ما از آن خداییم (ملک حقیقى اوییم به ملاک آنکه خلق و حفظ و تدبیر امور و اعدام ما به دست اوست) و همانا به سوى او باز خواهیم گشت.
آنها هستند که بر آنها درودها و رحمتى از جانب پروردگارشان مىرسد، و آنها هستند که رهیافتهاند
تفسیر مجمع البیان:
همانان که چون مصیبتى به آنان وارد آید، آن را در راه حقّ و عدالت مىدانند و به حساب ارزانىدارنده نعمتها و آفریدگار جانها مىگذارند و مىگویند: ما از خداییم و بهسوى او باز مىگردیم. و بدینسان، در اوج مشکلات و فشار رنجها، هم نداى ایمان خالصانه و عاشقانه به خدا را سر مىدهند و هم اعتقاد عمیق و تزلزلناپذیر به روز رستاخیز و گاهِ پاداش و کیفر را.
امیر مؤمنان(ع) در این مورد مىفرماید:
«انّ قولنا انّا للّه اقرارٌ على انفسنا بالملک، و انّا الیه راجعون اقرارٌ علىانفسنا بالهلک.»
هنگامى که با همه اخلاص و ایمان مىگوییم «ما از خداییم»، درحقیقت به بندگى و ایمان به آفریدگار یکتا اقرار کردهایم؛ و آنگاه که مىگوییم «و بهسوى او بازمىگردیم»، درواقع ایمان خود را به مرگ و روز رستاخیز و پاداش و کیفر ابراز داشتهایم.
بیان این دوجمله بههنگام فرودآمدن مصیبتها و مشکلات، به این معناست که: اگر مصیبت و فاجعهاى که رخ داده، عادلانه است و ما درخور آنیم، امید که خداى بخشاینده و پرمهر آن را جبران، و لطف خود را شامل حالمان کند و اگر از روى ظلم است و ما سزاوار آن نیستیم، داد ما را از بیدادگران بازستاند.
امیر مؤمنان(ع) مىفرمود: کسى که گرفتار مصیبتى شود، چنانچه هرگاه آن را بیاد آورد، بگوید: «اِنّا للّه و انّا الیه راجعون»، خداى پرمهر پاداش روز مصیبت را به او ارزانى خواهد داشت.
ششمین امام نور(ع)، روایتى را در این خصوص از پیامبر گرامى(ص) نقل کرده است که فرمود:
اربع من کن فیه کتبهاللّه من اهلالجنّة:
من کانت عصمته شهادة اَنْ لا اله الّااللّه
و من اذا انعماللّه علیهالنّعمة قال الحمد للّه
و من اذا اصاب ذنباً قال استغفراللّه
و من اذا اصابته مصیبةٌ قال انّا للّه و انّا الیه راجعون.
چهار چیز است که هر کس بدانها آراسته باشد، خداوند [نام] او را در زمره اهل بهشت مىنویسد:
1. درپرتو توحید و توحیدگرایى، خود را در دژ استوار «لا اله الّااللّه» قرار دهد.
2. انسانى سپاسگزار باشد؛ و هرگاه خدا نعمتى به او ارزانى داشت، او را ستایش کند و بگوید: «الحمد للّه».
3. اگر گناهى مرتکب شد، روى توبه به بارگاه خدا آورد و با همه وجود بگوید: «استغفراللّه...»
4. و هنگامى که مصیبتى به او رسید، شکیبا و استوار بگوید: «انّا لله و انّا الیه راجعون»؛ و خود را به خدا بسپارد.
«اولئک علیهم صلواتٌ من ربّهم و رحمةٌ»
آنانند که درودهایى از پروردگارشان و نیز مهر و رحمتى بر آنان است
واژه «اولئک» در آیه شریفه، به شکیبایان و مردم صابرى اشاره دارد که قرآن وصف آنان را ذکر کرده است؛ و منظور از درودها و رحمت و بخشایش خدا بر آنان نیز دعا است.
ابن عبّاس مىگوید: واژه «صلوات» بهمعناى برکات است. برخى نیز آن را به مغفرت و آمرزش معنا کردهاند.
«رحمة» نیز بهمعناى نعمت دنیا و آخرت است؛ و اینکه هر بندهاى به نعمتهاى خدا در دنیا و آخرت نیازمند است.
«و اولئک همالمهتدون»
و آنان همان راهیافتگانند
آرى؛ آنان که دربرابر مقدّرات الهى سر فرود مىآورند و در مواجهه با مشکلات و مصیبتها به او پناه مىجویند و «استرجاع» مىگویند، راه درست را یافتهاند.
عدّهاى از مفسّران معتقدند که منظور این جمله از آیه شریفه این است که انسانهایى اینچنین، راه بهشت و نیکبختى را یافتهاند.
۹۲/۰۱/۲۸