ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

ثقلین

نکته های تفسیری، کلام معصومین علیهم السلام و انگاره های شیعی

 

 الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ @ أُولَـئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ. البقرة: 156 و 157
همان کسانى که چون مصیبتى بر آنها وارد شود گویند: همانا ما از آن خداییم (ملک حقیقى اوییم به ملاک آنکه خلق و حفظ و تدبیر امور و اعدام ما به دست اوست) و همانا به سوى او باز خواهیم گشت. 
آنها هستند که بر آنها درودها و رحمتى از جانب پروردگارشان مى‏رسد، و آنها هستند که رهیافته‏اند
تفسیر مجمع البیان:
همانان که چون مصیبتى به آنان وارد آید، آن را در راه حقّ و عدالت مى‏دانند و به حساب ارزانى‏دارنده نعمتها و آفریدگار جانها مى‏گذارند و مى‏گویند: ما از خداییم و به‏سوى او باز مى‏گردیم. و بدینسان، در اوج مشکلات و فشار رنجها، هم نداى ایمان خالصانه و عاشقانه به خدا را سر مى‏دهند و هم اعتقاد عمیق و تزلزل‏ناپذیر به روز رستاخیز و گاهِ پاداش و کیفر را.
امیر مؤمنان(ع) در این مورد مى‏فرماید:
«انّ قولنا انّا للّه اقرارٌ على انفسنا بالملک، و انّا الیه راجعون اقرارٌ على‏انفسنا بالهلک.»
هنگامى که با همه اخلاص و ایمان مى‏گوییم «ما از خداییم»، درحقیقت به بندگى و ایمان به آفریدگار یکتا اقرار کرده‏ایم؛ و آنگاه که مى‏گوییم «و به‏سوى او بازمى‏گردیم»، درواقع ایمان خود را به مرگ و روز رستاخیز و پاداش و کیفر ابراز داشته‏ایم.
بیان این دوجمله به‏هنگام فرودآمدن مصیبتها و مشکلات، به این معناست که: اگر مصیبت و فاجعه‏اى که رخ داده، عادلانه است و ما درخور آنیم، امید که خداى بخشاینده و پرمهر آن را جبران، و لطف خود را شامل حالمان کند و اگر از روى ظلم است و ما سزاوار آن نیستیم، داد ما را از بیدادگران بازستاند.
امیر مؤمنان(ع) مى‏فرمود: کسى که گرفتار مصیبتى شود، چنانچه هرگاه آن را بیاد آورد، بگوید: «اِنّا للّه و انّا الیه راجعون»، خداى پرمهر پاداش روز مصیبت را به او ارزانى خواهد داشت.
ششمین امام نور(ع)، روایتى را در این خصوص از پیامبر گرامى(ص) نقل کرده است که فرمود:
اربع من کن فیه کتبه‏اللّه من اهل‏الجنّة:
من کانت عصمته شهادة اَنْ لا اله الّااللّه‏
و من اذا انعم‏اللّه علیه‏النّعمة قال الحمد للّه‏
و من اذا اصاب ذنباً قال استغفراللّه‏
و من اذا اصابته مصیبةٌ قال انّا للّه و انّا الیه راجعون.
چهار چیز است که هر کس بدانها آراسته باشد، خداوند [نام‏] او را در زمره اهل بهشت مى‏نویسد:
1. درپرتو توحید و توحیدگرایى، خود را در دژ استوار «لا اله الّااللّه» قرار دهد.
2. انسانى سپاسگزار باشد؛ و هرگاه خدا نعمتى به او ارزانى داشت، او را ستایش کند و بگوید: «الحمد للّه».
3. اگر گناهى مرتکب شد، روى توبه به بارگاه خدا آورد و با همه وجود بگوید: «استغفراللّه...»
4. و هنگامى که مصیبتى به او رسید، شکیبا و استوار بگوید: «انّا لله و انّا الیه راجعون»؛ و خود را به خدا بسپارد.
«اولئک علیهم صلواتٌ من ربّهم و رحمةٌ»
آنانند که درودهایى از پروردگارشان و نیز مهر و رحمتى بر آنان است‏
واژه «اولئک» در آیه شریفه، به شکیبایان و مردم صابرى اشاره دارد که قرآن وصف آنان را ذکر کرده است؛ و منظور از درودها و رحمت و بخشایش خدا بر آنان نیز دعا است.
ابن عبّاس مى‏گوید: واژه «صلوات» به‏معناى برکات است. برخى نیز آن را به مغفرت و آمرزش معنا کرده‏اند.
«رحمة» نیز به‏معناى نعمت دنیا و آخرت است؛ و اینکه هر بنده‏اى به نعمتهاى خدا در دنیا و آخرت نیازمند است.
«و اولئک هم‏المهتدون»
و آنان همان راه‏یافتگانند
آرى؛ آنان که دربرابر مقدّرات الهى سر فرود مى‏آورند و در مواجهه با مشکلات و مصیبتها به او پناه مى‏جویند و «استرجاع» مى‏گویند، راه درست را یافته‏اند.
عدّه‏اى از مفسّران معتقدند که منظور این جمله از آیه شریفه این است که انسانهایى اینچنین، راه بهشت و نیک‏بختى را یافته‏اند.
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۲۸
ابراهیم صفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی