وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
پنجشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۰۰ ب.ظ
**وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ. ** الاعراف آیه : 200
و اگر از سوى شیطان وسوسه تحریکآمیزى تو را تحریک کرد، به خدا پناه جوى زیرا او شنوا و داناست
**تفسیر المیزان:**
راغب در مفردات مىگوید:" نزغ" وارد شدن و مداخله در امرى براى خرابکارى و فاسد کردن آن است، و در آیه" مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّیْطانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی بعد از آنکه شیطان میان من و برادرانم را بهم زد" به این معنا است
و بعضى دیگر گفتهاند: به معناى تکان دادن و از جاى کندن و وادار کردن است، و غالبا در حال غضب بکار مىرود، بعضى دیگر گفتهاند:" نزغ شیطان" به معناى کمترین وسوسه او است، و لیکن همه این معانى نزدیک به همند، البته نسبت به آیه مورد بحث معناى دوم نزدیکتر است، چون با آیه قبلى هم که دستور مىداد تا از جاهلان اعراض کند مناسبت دارد، زیرا تماس گرفتن جاهلان با آدمى و مشاهده جهالت ایشان خودش یک نوع مداخلهاى است از شیطان براى عصبانى کردن و آتش بجان کردن آدمى، آرى، برخورد زیاد با جاهل، آدمى را بسوى جهالت و مثل او شدن سوق مىدهد.
پس برگشت معناى آیه به این مىشود که: اگر شیطان خواست مداخله نماید و با رفتار جاهلانه ایشان، تو را به غضب و انتقام وادار کند تو به خدا پناه بر، که او شنوا و دانا است، با اینکه خطاب در آیه به رسول خدا (ص) است و لیکن مقصود، امت آن جناب است چون خود آن حضرت معصوم است.
**تفسیر اطیب البیان:**
(نزغ )یعنی وارد شدن در امری برای خرابکاری و فساد در آن و یابه معنای تکان دادن و از جا کندن و واداشتن و فریفتن می باشد، به هر صورت (نزغ )به معنای کمترین وسوسه شیطان است . پس معنا چنین است که اگر شیطان خواست مداخله نماید و با رفتار جاهلانه آنها تو را غضبناک کند و به انتقام وادارد، تو به خدا پناهنده شو، یعنی از اوطلب حمایت نما، همانا که خدا شنوای دعای تو و دانای به احوال و امور تست و این خطاب اگر چه ظاهرا به رسولخدا(ص ) است ، اما مقصود امت آن جناب هستند،چون خود آنحضرت معصوم می باشند.
۹۱/۱۲/۱۰